الاربعاء, 11 نوفمبر 2020 06:11 مساءً 0 277 0
السفير عمر البرزنجي يكتب مقالاً تحت عنوان: (دبلوماسية الأديان) وتم نشره في مجلة المحبة السياسية (Carità Politica)
 السفير عمر البرزنجي يكتب مقالاً تحت عنوان: (دبلوماسية الأديان) وتم نشره في مجلة المحبة السياسية (Carità Politica)
 السفير عمر البرزنجي يكتب مقالاً تحت عنوان: (دبلوماسية الأديان) وتم نشره في مجلة المحبة السياسية (Carità Politica)
عربي|كوردی السفير عمر البرزنجي يكتب مقالاً تحت عنوان: (دبلوماسية الأديان) وتم نشره في مجلة المحبة السياسية (Carità Politica) وإليكم المقال باللغة العربية والإيطالية المنشورة في المجلة. دبلوماسية الأديان بقلم السفير عمر البرزنجي الدين في اللغة بمعنى الإعتقاد والإعتناق وفي الإصطلاح هو جملة المباديء التي تدين بها أمة من الأمم. ثم لكل دين تعريف خاص به, والدين ينظم علاقات الإنسان مع المعبود ومع الناس والديانات منها سماوية ومنها ليست بسماوية. فأما السماوية فتشترك في الإيمان بالله ثم بمجموعة غيبيات أخرى كالآخرة والجنة والنار والملائكة والحياة بعد الموت مرة أخرى وفي علاقاتها مع الناس تعتمد على حقوق ألإنسان والخلق الرفيع وحفظ الحقوق وإداء الواجبات ومجموعة القيم التي تأتي بالفائدة وتحقق مصالح الناس ولا تضرهم وسيادة القانون هو المعيار وكل ديانة سماوية لها عباداتها لخالقها بموجب تعاليمها. والديانات الأخرى لها قيمها الخاصة وتتعبد لمعبوداتها وفق مبادئها. وهنا نتحدث عن الدبلوماسية في الأديان وموقف ألأديان منها. وقبل أن نربط الدبلوماسية بالدين نحتاج إلى تعريف الدبلوماسية فالدبلوماسية مصطلح يعود إلى العصر اليوناني وتدلُّ على الوثائق والمعاهدات التي تبرم بين جهتين ولكن في العصر الحالي إنتشرت الدبلوماسية كجزء من العلاقات الدولية التي تربط معاً. والدبلوماسية أساس من أساسات التعامل مع الآخرين. والبدلوماسية بمعناها الواسع هي المرونة في التصرفات مع الحفاظ على المباديء وهناك الكثير من القضايا تتحول إلى معضلة فالحل الدبلوماسي وقاية حقيقية للحل الوسط وإرضاء الأطراف دون اللجوء إلى العنف أو الحلول العسكرية والمعارك وعكر الأجواء وللذكاء والفطنة الدور الحقيقي في ذلك والدبلوماسية طبع وتطبيع وتعليم وتدريب وبما ان الدين جاء لتحقيق مصالح الناس والدبلوماسية وسيلة فائقة الجودة للتعامل، نخرج بنتيجة ونقول لنحقق أهداف الدين بالوسائل الدبلوماسية وهنا نؤكد بأن الديانات السماوية مارست الدبلوماسية كثيراً وحققت بها أهداف سامية ومصالح مهمة من دون الأضرار بالآخرين. وأبرز نموذج هو معاهدة صلح الحديبية. حيث أنه في سنة 608 ميلادية ظهر الإسلام وبعث النبي صلى الله عليه وسلم في مكة وكانت أكبر قبيلة تعيش في مكة وهي قبيلة قريش وهي قبيلة النبي محمد صلى الله عليه وسلم وكانوا يعبدون الأصنام وكطبيعة كل الأنبياء والرسل والديانات السماوية جاء الإسلام بتعاليم جديدة لعبادة الله وترك عبادة الأصنام وقبيلته وأهل مكة والمدن والقرى الأخرى في المنطقة لم يتقبلوا الدين الجديد ولم يتحملوه وبدؤوا بمحاربتهم وتعذيبهم ثلاث عشر سنة ثم جاءهم الأمر الإلهي بترك مكة المكرمة والهجرة إلى المدينة المنورة وهناك نشأت أول دولة إسلامية بقيادة الرسول صلى الله عليه وسلم وأصبح رئيساُ للدولة ومرجع الدين في وقت واحد وقريش لم يتحملوا ذلك وحدثت معارك وأغلبها هجوم من قريش إلى المدينة المنورة. والمسافة بين مكة والمدينة 400 كم وقطع هذه المسافة في ذلك الوقت لم يكن سهلا وخاصة في معركتي أحد والخندق. وتقوت الدولة الإسلامية وأرادت الذهاب إلى مكة بإعتبارها قبلة المسلمين (الكعبة) لإداء العمرة ولكن تبين فيما بعد أن الضروف غير مناسبة وقد تحدث هناك مشاكل لأن سادة قبيلة قريش والذين يحكمون مكة لم يتحملوا ذلك ولم يتقبلوا وأصبح هناك تفاوض وقام قريش بإيفاد شخص من مكة إسمه (سهيل بن عمرو) وإلتقى بالنبي صلى الله عليه وسلم وبالمسلمين في منطقة الحديبية وهي قريبة من مكة وحدثت إتفاقية ومعاهدة ووثيقتها محفوظة إلى الآن وهي قمة الدبلوماسية. حيث أن النبي محمد صلى الله عليه وسلم ينظر إلى تحقيق المصالح ويفكر في إتفاقية مرضية للطرفين لإبعاد شبح المعركة والحل العسكري ورئيس وفد قريش (سهيل بن عمرو) يجلس معه والإمام علي عليه السلام يكتب المعاهدة (الإتفاقية) وهنا يعترض رئيس وفد قريش على عبارتين في المعاهدة: العبارة الأولى كلمة (بسم الله الرحمن الرحيم) وهذه الكلمة تكتب دائما كبداية لأية كتابة وهي آية من القرآن الكريم ورغم أن إسم الله جل جلاله وذكر صفة الرحمة بـ (الرحمن الرحيم) ليس فيه أي شيء سلبي إلاّ أن رئيس وفد قريش قال هذه كلمة لم نعتد عليها ولا نقبل بها بل لنكتب (بإسمك اللهم) ولكن النبي قبل لأنه لم ينظر إلى هذا التبديل بأنه تنازل وهي مرضية للطرفين فوافق. العبارة الثانية في نهاية المعاهدة هناك عبارة (كتبت بين محمد رسول الله وسهيل بن عمرو) وسهيل إعترض وقال أنا لا أؤمن بأنك رسول الله ولو علمت ذلك لأتبعنك وعليه لا أقبل بهذه العبارة بل نكتب (كتبت بين محمد بن عبد الله وسهيل بن عمرو) وإستصعب الصحابة مسح عبارة فيها (محمد رسول الله) ولكن النبي بحنكته ودبلوماسيته ونظرته الإستراتيجية لتحقيق المصالح قًبِلَ وكتب العبارة الثانية وتجنب المعارك والمشاكل ورجع المسلمون إلى المدينة ولم يؤدوا العمرة ثم وحسب الإتفاقية أدوها في سنة أخرى. ودبلوماسية السيد المسيح عليه السلام في القمة ويمكننا إستنتاج ذلك في العبارة القيمة في القداس والتي تقول (أحبوا أعدائكم) وتقابل هذه الكلمة كلمة في القرآن الكريم تقول (إدفع بالتي هي أحسن فإن الذي بينك وبينه عداوة كأنه وليّ حميم) أي أحسن إلى من يسيىء إليك وقد تحوله من عدو إلى صديق وكذلك العبارة المشهورة للسيد المسيح والذي يقول فيها (إذا ضربك أحد على خدك الأيمن فأدر له خدك الأيسر). ومن الدبلوماسية المتعلقة بسيدنا موسى عليه السلام أذكر مسالتين:ـ 1. الله جل جلاله بعظمته وقدرته عندما بعث موسى وأخاه هارون عليهما السلام إلى فرعون وهما نبيان كريمان فأمرهما بالتعامل اللّين وليس بالتهديد والوعيد فقال كما جاء في القرآن الكريم ( إذهبا إلى فرعون إنه طغى فقولا له قولا لينا لعله يتذكر أو يخشى ): 2. عندما ذهب سيدنا موسى لمناجاة ربه وبعد أن رجع وجد أن القوم صنعوا عجلا من ذهب له خوار ويعبدونه فعاتب أخاه هارون النبي على سماحه وقال كما جاء في القرآن الكريم (يا هارون ما منعك إذ رأيتهم ضلوا ألا تتبعني أفعصيت أمري. قال يا أبن أم لا تأخذ بلحيتي ولا برأسي إني خشيت أن تقول فرقت بين بني إسرائيل ولم ترقب قولي) لنتأمل دبلوماسية النبي هارون والذي رأى نفسه بين أمرين أحدهما الشرك بالله والثاني فقدان الوحدة بين بني إسرائيل فسكت عن الشرك وحافظ على وحدة كلمة بني إسرائيل على أن الشرك يعالج لاحقا ولكن تمزيق وحدة القوم خطر وتصعب معالجته. ‏======================== باڵیۆز شێخ عومه‌ر به‌رزنجی وتارێك ده‌نووسێت به‌ ناونیشانی (دیبلۆماسیه‌تی ئایینه‌كان دبلوماسية الأديان) كه‌ له‌ گۆڤاری ڕاستگۆیی سیاسی (Carità Politica) بڵاوكراوه‌ته‌وه‌ كه‌ تیایدا به‌ زمانی عه‌ره‌بی و ئیتاڵی بڵاوكراوه‌ته‌وه‌ له‌ گۆڤاره‌كه‌دا دیبلۆماسیه‌تی ئایینه‌كان به‌ پێنووسی: باڵیۆز شێخ عومه‌ر به‌رزنجی ئایین له‌ زمانه‌وانییدا به‌واتای بیروباوه‌ڕ و قه‌ناعه‌ت دێت له‌ ڕووی چه‌مكیشه‌وه‌ بریتیه‌ له‌ كۆمه‌ڵێك بنه‌ما كه‌ ئوممه‌تێك له‌سه‌ری ده‌ڕۆن پاشان هه‌ر ئایینێك پێناسه‌یه‌كی تایبه‌ت به‌خۆی هه‌یه‌ ئاینیش په‌یوه‌ندی نێوان مرۆڤه‌كان له‌گه‌ڵ په‌رستراوی خۆیان و خه‌ڵك و ئاینه‌كانی دیكه‌دا ڕێكده‌خات ئاینه‌ ئاسمانییه‌كان له‌وه‌دا هاوبه‌شن كه‌ باوه‌ڕیان به‌ خودا هه‌یه‌ پاشان باوه‌ڕیان به‌كۆمه‌ڵێك شتی په‌نهان هه‌یه‌ وه‌كو ڕۆژی دوایی و به‌هه‌شت و دۆزه‌خ و فریشته‌ و ژیانی دوای مردن هه‌روه‌ها ئاینه‌ ئاسمانییه‌كان له‌ بابه‌تی په‌یوه‌ندی نێوان خه‌ڵكدا پشت ده‌به‌ستێت به‌ مافه‌كانی مرۆڤ و به‌ها باڵاكان و پاراستنی مافه‌كان و جێبه‌جێكردنی ئه‌ركه‌كان و كۆمه‌ڵێك بنه‌ما كه‌ له‌ سوود و به‌رژوه‌ندی خه‌ڵكدایه‌ و زیان ناگه‌یه‌نێت به‌ سه‌روه‌ری یاسا ئه‌وه‌ ئه‌بێته‌ پێوه‌ر هه‌موو ئایینه‌ ئاسمانییه‌كان په‌رستشی تایبه‌تیان هه‌یه‌ بۆ به‌دیهێنه‌ر به‌ كۆمه‌ڵێك ڕێنماییه‌وه‌ ئایینه‌كانی دیكه‌ش بنه‌مای تایبه‌ت به‌ خۆیان هه‌یه‌ كه‌ به‌ندایه‌تی خۆیان ده‌رده‌بڕن بۆ په‌رستراوه‌كه‌یان لێره‌دا قسه‌ ده‌كه‌ین له‌سه‌ر دیبلۆماسییه‌ت له‌سه‌ر ئایینه‌كان و هه‌ڵوێستی ئایینه‌كان له‌و بابه‌ته‌دا پێش ئه‌وه‌ی كه‌ دیبلۆماسییه‌ت ببه‌ستینه‌وه‌ به‌ ئایینه‌وه‌ پێویستمان به‌ پێناسه‌كردنی وشه‌ی دیبلۆماسییه‌ت هه‌یه‌ كه‌ ئه‌ویش چه‌مكێكه‌ ئه‌گه‌ڕێته‌وه‌ بۆ سه‌رده‌می یۆنانیه‌كان و مه‌به‌ست پێی ئه‌و به‌ڵگه‌ و دۆكیۆمێنت و گرێبه‌ستانه‌یه‌ كه‌ له‌ نێوان دوو لایه‌ندا هه‌بوون به‌ڵام له‌ ئێستادا مه‌به‌ست پێی په‌یوه‌ندیه‌ نێوده‌وڵه‌تییه‌كانه‌ كه‌ وڵاتان پێكه‌وه‌ ده‌به‌ستێته‌وه‌ دیبلۆماسیه‌ت یه‌كێكه‌ له‌ بنه‌ماكانی مامه‌ڵه‌كردن له‌گه‌ڵ ئه‌وانی تردا به‌ مانا فراوانه‌كه‌شی بریتیه‌ له‌ نه‌رمیی نواندن له‌ مامه‌ڵه‌كردندا و پارێزگاریكردن له‌ بنه‌ماكان چه‌ندین بابه‌ت هه‌ن كه‌ ده‌گه‌نه‌ بنبه‌ست هه‌ر بۆیه‌ چاره‌سه‌ری دیبلۆماسیی خودپارێزییه‌كی ڕاسته‌قینه‌یه‌ وه‌كو چاره‌یه‌كی مامناوه‌ند و ڕازیكردنی هه‌موو لایه‌نه‌كان به‌بێ په‌نابردنه‌ به‌ر توندوتیژی یان چاره‌سه‌ره‌ سه‌ربازیه‌كان و جه‌نگ هه‌روه‌ها ڕه‌خساندنی كه‌شوهه‌وایه‌كی گونجاو و زیره‌كی و لێبوورده‌یی ڕۆڵی ڕاسته‌قینه‌ی دیبلۆماسیه‌تیش فێركردن و ڕاهێنانه‌ له‌سه‌ر ئه‌مانه‌ ئاین هاتووه‌ بۆ به‌دیهێنانی به‌رژوه‌ندییه‌كانی مرۆڤ دیبلۆماسیه‌تیش ئامرازێکی باشه‌ بۆ مامه‌ڵه‌كردن له‌گه‌ڵ مرۆڤدا له‌ ئه‌نجامدا بۆمان ده‌ره‌كه‌وێت كه‌ ئامانجه‌كانی ئاین ئه‌توانین له‌ڕێگه‌ی ئامرازه‌ دیبلۆماسیه‌كانی به‌دیبهێنین لێره‌شدا جه‌خت له‌وه‌ ئه‌كه‌ینه‌وه‌ كه‌ ئاینه‌ ئاسمانیه‌كان به‌رده‌وام به‌رجه‌سته‌ی دیبلۆماسیه‌تیان كردووه‌ و چه‌ندین ئامانجی گه‌وره‌ و گرنگیان به‌دیهێناوه‌ به‌بێ زیان گه‌یاندن به‌وانی تر دیارترین نموونه‌ش گرێبه‌ستی سوڵحی حوده‌یبییه‌یه‌ كه‌ تیایدا له‌ ساڵی 608ی زایینی ئاینی ئیسلام ده‌ركه‌وت و پێغه‌مبه‌ری خوداش له‌ مه‌كه‌ نێردرا كه‌ ئه‌وكات گه‌وره‌ترین هۆز كه‌ له‌ مه‌ككه‌دا ده‌ژیان هۆزی قوڕه‌یش بوون كه‌ هۆزه‌كه‌ی پێغه‌مبه‌ری خودا بوون و بتیان ده‌په‌رست وه‌كو سروشتی سه‌رجه‌م پێغه‌مبه‌ران و ئاینه‌ ئاسمانیه‌كان ئاینی ئیسلام به‌ كۆمه‌ڵێك ڕێنمایی نوێوه‌ هات بۆ په‌رستنی الله و وازهێنان له‌ په‌رستنی بت هۆزه‌كه‌شی و خه‌ڵكی مه‌ككه‌ و شار و گونده‌كانی دیكه‌ی ناوچه‌كه‌ هیچ ئاینێكی نوێیان قه‌بوڵ نه‌ئه‌كرد و ده‌ستیان كرد به‌ دژایه‌تیكردن و سزادانیان بۆ ماوه‌ی 13 ساڵ تا ئه‌وه‌ی كه‌ فه‌رمانی خودا هات به‌ جێهێشتنی شاری مه‌ككه‌ و كۆچكردن بۆ مه‌دینه‌ و له‌وێشه‌وه‌ یه‌كه‌م ده‌وڵه‌تی ئیسلامی به‌ پێشه‌وایه‌تی پێغه‌مبه‌ری خودا بنیاتنرا و هه‌ر خۆشی بوو به‌ سه‌رۆكی ئه‌و ده‌وڵه‌ته‌ و مه‌رجی ئاینه‌كه‌ له‌ هه‌مان كاتدا هۆزی قوڕه‌یشیش به‌رگه‌ی ئه‌مه‌یان نه‌ئه‌گرت و چه‌ندین جه‌نگیان له‌ دژی ئه‌نجامدا كه‌ زۆرینه‌یان هێرشكردنی قوڕه‌یش بوو بۆ سه‌ر شاری مه‌دینه‌ دووریی نێوان شاری مه‌ككه‌ و مه‌دینه‌ 400 كیلۆمه‌تره‌ و بڕینی ئه‌م دووریه‌ له‌و كاته‌دا ئاسان نه‌بووه‌ به‌ تایبه‌تی له‌ هه‌ردوو جه‌نگی ئوحود و خه‌نده‌ق دوای به‌هێزبوونی موسڵمانان ویستیان ڕووبكه‌نه‌ شاری مه‌ككه‌ به‌حوكمی ئه‌وه‌ی كه‌عبه‌ی قیبله‌ی موسڵمانانی لێیه‌ بۆ ئه‌نجامدانی عومره‌ به‌ڵام دواتر ده‌ركه‌وت كه‌ بارودۆخه‌كه‌ گونجاو نیه‌ و ڕه‌نگه‌ كێشه‌ ڕووبدات چونكه‌ گه‌وره‌پیاوانی قوڕه‌یش كه‌ حوكمی شاری مه‌ككه‌ ده‌كه‌ن قه‌بوڵی ئه‌وه‌یان نه‌ئه‌كرد هه‌ر بۆیه‌ دانوستان دروستبوو و قوڕه‌یش كه‌سێكیان به‌ناوی (سوهه‌یل بن عه‌مر) نارد له‌ مه‌ككه‌وه‌ بۆ چاوپێكه‌وتنی پێغه‌مبه‌ری خودا و موسڵمانان له‌ ناوچه‌ی حوده‌یبیه‌ كه‌ نزیكه‌ له‌ مه‌ككه‌وه‌ له‌وێدا ڕێككه‌وتن و گرێبه‌ستێك ئه‌نجامدرا كه‌ تا ئێستا به‌ڵگه‌نامه‌كان پارێزراوه‌ كه‌ ئه‌وه‌ش لوتكه‌ی دیبلۆماسیه‌ته‌ له‌ كاتێكدا كه‌ پێغه‌مبه‌ری خودا به‌شێوه‌یه‌ك ده‌یڕوانی كه‌ به‌رژه‌وه‌ندیه‌كان بێته‌ دی و بیری ده‌كرده‌وه‌ له‌ ڕێككه‌وتنێك كه‌ هه‌ردوو لا ڕازی بكات بۆ دوورخستنه‌وه‌ی تارمایی جه‌نگ و چاره‌سه‌ری سه‌ربازی و سه‌رۆكی شاندی قوڕه‌یش (سوهه‌یل بن عه‌مر) كاتێك كه‌ دانیشت له‌گه‌ڵیان و ئیمامی عه‌لی ئاماده‌ بوو بۆ نووسینی ڕێككه‌وتنه‌كه‌ له‌وێدا سه‌رۆكی شاندی قوڕه‌یش ناڕه‌زایی ده‌ربڕی له‌سه‌ر دوو ده‌ربڕین كه‌ له‌ ڕێككه‌وتنه‌كه‌دا هاتبوو یه‌كه‌م: وته‌ی (بسم الله الرحمن الرحیم) بوو كه‌ ئه‌م وته‌یه‌ له‌سه‌ره‌تای هه‌موو سوڕه‌تێكی قورئانی پیرۆزدا ده‌وترێت سه‌ره‌ڕای ئه‌وه‌ی كه‌ دوو سیفه‌تی (رحمن-به‌خشنده‌) و (رحیم - میهره‌بات) دراوه‌ته‌ پاڵ ناوی الله واته‌ هیچ شتێكی نه‌رێنیی تێدا نییه‌ به‌ڵام سه‌رۆكی شانده‌كه‌ ئه‌مه‌ی وت و وتی پێویسته‌ بنووسین (بسمك اللهم) به‌ڵام پێغه‌مبه‌ری خودا ئه‌مه‌ی قه‌بوڵ كرد چونكه‌ پێی وانه‌بوو ئه‌م گۆڕانكاریه‌ گوزارشت بێت له‌ سازشكردن و هه‌ردوو لاش پێی ڕازین وته‌ی دووه‌م له‌ كۆتایی ڕێككه‌وتنه‌كه‌ نووسرابوو (ئه‌م ڕێككه‌وتنه‌ نووسراوه‌ له‌ نێوان موحه‌ممه‌د پێغه‌مبه‌ری خودا و سوهه‌یلی كوڕی عه‌مر) هه‌ر بۆیه‌ سوهه‌یل ناڕه‌زایی ده‌ربڕی و وتی من باوه‌ڕم به‌وه‌ نیه‌ كه‌ تۆ پێغه‌مبه‌ری خودا بیت ئه‌گه‌ر وا بیرم بكردباوه‌ ئه‌وه‌ شوێنی تۆ ئه‌كه‌وتم هه‌ر بۆیه‌ پێویسته‌ بنووسرێت (نووسراوه‌ له‌ نێوان موحه‌ممه‌دی كوڕی عبدالله و سوهه‌یلی كوڕی عه‌مر) هاوه‌ڵان تووڕه‌بوون به‌ سڕینه‌وه‌ی چه‌مكی موحه‌ممه‌د پێغه‌مبه‌ری خودا به‌ڵام پێغه‌مبه‌ری خودا به‌ نه‌رم و نیانی و دیبلۆماسیه‌ت و تێڕوانینی ستراتیجی خۆی بۆ به‌دیهێنانی به‌رژه‌وه‌ندیه‌كان ئه‌مه‌ی قه‌بوڵكرد و وته‌ی دووه‌م نووسرا بۆ خۆبه‌دوورگرتن له‌ جه‌نگ و كێشه‌ و گه‌ڕانه‌وه‌ موسڵمانان بۆ شاری مه‌دینه‌ به‌بێ ئه‌نجامدانی عومره‌ و دواتر گه‌ڕانه‌وه‌یان ساڵێكی تر به‌گوێره‌ی ڕێككه‌وتننامه‌كه‌ دیبلۆماسیه‌تی حه‌زره‌تی مه‌سیحیش له‌ لوتكه‌دا بووه‌ كه‌ ئه‌توانین له‌و وته‌ به‌نرخه‌یه‌وه‌ به‌دی بكه‌ین كه‌ ده‌ڵێت دوژمنه‌كانتان خۆشبوێت كه‌ ئه‌م وته‌یه‌ به‌رامبه‌ره‌ به‌و ئایه‌ته‌ی قورئانی پیرۆز كه‌ ده‌ڵێـت (إدفع بالتي هي أحسن فإذا الذي بينك وبينه عداوة كأنه وليّ حميم) واته‌ باش به‌ له‌گه‌ڵ ئه‌وه‌ی كه‌ خراپه‌ له‌گه‌ڵ تۆیا كه‌ له‌وانه‌یه‌ ئه‌م باشبوونه‌ی تۆ ئه‌و له‌ دوژمنه‌وه‌ بگۆڕێت بۆ دۆستێكی تۆ هه‌روه‌ها وته‌یه‌كی به‌ناوبانگی حه‌زره‌تی مه‌سیح هه‌یه‌ كه‌ ده‌ڵێت (ئه‌گه‌ر كه‌سێك زلـه‌یه‌كی له‌ ڕوومه‌تی ڕاستت دا ئه‌وا تۆ ڕوومه‌تی چه‌پیشت ئاماده‌بكه‌ بۆ زله‌لێدان) به‌هه‌مان شێوه‌ دیبلۆماسیه‌ت په‌یوه‌سته‌ به‌ پێغه‌مبه‌ر مووساوه‌ كه‌ بۆ ئه‌مه‌یان دوو بابه‌ت باسده‌كه‌ین یه‌كه‌م...خودای گه‌وره‌ كاتێك كه‌ حه‌زره‌تی موسا و هاڕونی برای نارد بۆ لای فیرعه‌ون فه‌رمانی پێیانكرد به‌ مامه‌ڵه‌كردنێكی نه‌رم نه‌ك به‌ هه‌ڕه‌شه‌ و ڕووگرژكردن هه‌روه‌كو له‌ قورئاندا هاتووه‌ (إذهبا إلى فرعون إنه طغى فقولا له قولا لينا لعله يتذكر أو يخشى) واته‌: بڕۆن بۆ لای فیرعه‌ون كه‌ كه‌سێكی سه‌رپێچیكاره‌ هه‌روه‌ها وته‌ی نه‌رمی له‌گه‌ڵ به‌كاربهێنن بۆ ئه‌وه‌ی بیربكاته‌وه‌ و بترسێت دووه‌م كاتێك حه‌زره‌تی موسا له‌ گفتوگۆكردن له‌گه‌ڵ په‌روه‌ردگاری گه‌ڕایه‌وه‌ و بینی كه‌ میلله‌ته‌كه‌ی گوێره‌كه‌یه‌كی ده‌نگداریان له‌ زێر دروستكردووه‌ و ده‌یپه‌رستن بۆیه‌ سه‌رزه‌نشتی هاڕونی برای كرد بۆ ڕێگه‌پێدانی ئه‌و كاره‌ هه‌روه‌كو له‌ قورئانی پیرۆزدا هاتووه‌ (يا هارون ما منعك إذ رأيتهم ضلوا ألا تتبعني أفعصيت أمري قال يا أبن أم لا) ئه‌ی هاڕون ئایا چی ڕێگرت بوو كاتێك ئه‌وانت بینی به‌ گومڕایی ئایا تۆ شوێنی من كه‌وتوویت یان سه‌رپێچی فه‌رمانی منت كردووه‌ ئه‌ویش ده‌لێت نه‌خێر كوڕی دایكم ‎‏======================== ‎بالإمكان الإطلاع على الخبر أعلاه في الصفحات والحسابات الرسمية التابعة للسفير عمر البرزنجي: ‎الموقع الالكتروني: www.berzinji.com ‎صفحة الفيسبوك: https://www.facebook.com/berzinji.omer ‎قناة اليوتيوب: https://www.youtube.com/channel/UCd7emlXnhEx1kY7gvSdDnhg ‎‏========================

سجل معنا أو سجل دخولك حتى تتمكن من تسجيل اعجابك بالخبر

محرر الخبر

Admin Admin
المدير العام

sss

شارك وارسل تعليق

أخبار مشابهة

أخبار مقترحة

بلوك المقالات

الفيديوهات

الصور

https://www.alshaya.com/campaigns/IHOP/ihop-ksa/index-ar.html?gclid=EAIaIQobChMI7sTGzbDh6AIVyZl3Ch17hAIDEAEYASAAEgKcrfD_BwE

أخر ردود الزوار

أعداد الجريدة

القنوات الفضائية المباشرة

استمع الافضل